? 65% af voksne m. solsikkesnor angiver, at den har forbedret deres liv ?

Og nu er der også dokumentation for at solsikkesnoren øger livskvaliteten hos brugerne, når man spørger dem. Det fremgår nemlig af den kvantitative undersøgelse af kendskab, holdninger og brug af solsikkesnoren som Videnscenter om handicap og Solsikkeprogrammet står bag (find link i kommentarspor).

Undersøgelsen af solsikkesnoren er en del af publikationen “Deltagelse i tal” som årligt udgives af Videnscenter om handicap (link i kommentarspor). Videncenter om handicap har sammen med Solsikkeprogrammet udarbejdet en undersøgelse der viser, at Solsikkeprogrammet har skabt større forståelse for mennesker med usynlige handicap. Tallene vidner dog også om, at der stadig er meget at gøre.

I Center for Autisme & Incita er vi i kontakt med mange elever, brugere, borgere, frivillige, der dagligt bærer solsikkesnoren. Det er også vores erfaring, at snoren bidrager til at mennesker med autisme i højere grad bliver mødt i deres behov.

På den måde bidrager Solsikkeprogrammet til mere viden om usynlige handicap. Viden fremmer forståelse – og er dermed med til at gøre verden mere tilgængelig og inkluderende.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »