Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer

Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer
– er også en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu)

“At udvikle sociale kompetencer er en kontinuerlig proces, der kræver en tryg og understøttende ramme. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne bliver en del af et ungdomsmiljø, hvor de kan udvikle venskaber og sociale relationer. Små klassemiljøer, faste grupper og strukturerede sociale aktiviteter understøtter denne proces”
udtaler skoleleder og aut. psykolog Kathrine Egelund Christensen, der har skrevet en artikel om netop dette (link i kommentarsporet).

Netop relationsopbygning er en central del af undervisningen på stu’en i Center for Autisme & Incita. Gennem dialogbaserede læringsforløb, samarbejdsøvelser og sociale træningsprogrammer styrkes elevernes evne til at aflæse sociale signaler, kommunikere effektivt og løse konflikter konstruktivt. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne får de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.

Fællesskab opbygges ikke kun i skolen, men også uden for undervisningstiden. Incitaskolerne understøtter elevernes sociale bånd gennem organiserede fritidsaktiviteter og skaber muligheder for, at eleverne kan videreføre deres relationer uden for skolen.

Og der ér brug for en ungdomsuddannelse på særlige vilkår. Fx er mange af vores elever senmodne, dvs. mere umodne end jævnaldrende, og har brug for støtte til at opbygge og indgå i konstruktive nære relationer.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

Traumebevidsthed i mødet med autistiske børn og unge

– talte to af vores dygtige rådgivere Janni Lund Christensen (specialpædagogisk konsulent og VISO-specialist) og Mette Klarskov (specialpædagogisk konsulent og VISO-specialist) om på konference om hashtag#ADHD og hashtag#autisme i sidste uge arrangeret af Børne- og Ungdomspsykiatri Syddanmark At mennesker med autisme er ekstra sårbare overfor stress og belastningstilstande, er kendt

Læs Mere »
Elev med autisme arbejder ved computer. Han har høreværn på fordi hans sanser er forstærkede af hans autisme. I hånden har han en fidget spinner, som hjælper ham med at holde ro.
Faglig viden

Autisme og sanserne

Mennesker med autisme kan opleve sanseindtryk på en anden måde end neurotypiske personer. Nogle har et sansesystem, som enten over- eller underreagerer på stimuli. Det kan være inden for den auditive sans (hørelse), den visuelle sans (syn), den gustatoriske og olfaktoriske sans (smag og lugt), den taktile sans (berøring og

Læs Mere »
LinkedIn

🗝️ Nøglen til frihed og selvstændighed

🗝️ Nøglen til frihed og selvstændighed= Transporttræning For de fleste unge er det uproblematisk at transportere sig selv fra hjem til uddannelse, fra uddannelse til venner, til fritidsaktiviteter osv. Det er typisk vejret (og afstanden), der afgør om transporten sker til fods, på cykel eller med bus og tog. Sådan

Læs Mere »
LinkedIn

Strisserne kom…

.. eller hvert fald fik AVA besøg af betjent og hundefører Jesper i blå politibil og medbringende politihunden Hector; begge er en del af hundepatruljen i Nordsjælland. Det blev en spændende og interessant dag, hvor vi lærte forskellen på en hvid, almindelig patruljebil og en blå hundeførerbil. Vi hørte om,

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »