Vi har netop gennemført trivselsundersøgelsen 2025 på Incitaskolen (stu) på Center for Autisme. Med en deltagelsesprocent på 95% af eleverne og et overvældende resultat.
Eleverne giver enestående input til den løbende kvalitetssikring og forbedring af undervisningsmiljø og livet på skolen. Eleverne repræsenterer et værdifuldt indefra-perperspektiv. I 2025 fremhæver eleverne:
# Eleverne oplever høj grad af fællesskab, forståelse og fleksibilitet
# Kontaktlærerordningen beskrives som en hjørnesten i deres trivsel
# Mange fremhæver det som noget positivt, at man må tegne i timerne – og være sig selv uden forklaringer.
Der er naturligvis også ting, vi kan gøre bedre, ifølge eleverne. Her peges på # støjende borde i klasselokalerne og
# bedre mulighed for at finde ro i de kreative aktiviteter
Trivselsundersøgelsen kombinerer spørgeskema og fokusgruppeinterviews – og giver et unikt indblik i, hvad der gør vores stu til et trygt og udviklende sted. Undersøgelsen gennemføres af fondens kvalitetskonsulent i samarbejde med personalet på skolen – og naturligvis de vigtigste: ELEVERNE.
Evidens og dokumentation er et af fondens seks strategiske indsatsområder. Den årlige trivselsundersøgelse på stu’en er en del af evidens-årshjulet.
TEACCH metoden: en helhedsorienteret tilgang
Hvad er TEACCH, og hvordan hjælper metoden personer med autisme? Metodens oprindelse og videreudvikling TEACCH er en forkortelse for ”Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children” (på dansk: “Behandling og Undervisning af Autistiske og Kommunikationshandicappede Børn”). Metoden blev udviklet i 1970’erne ved University of North Carolina af Eric