Tak til vores eminente panel Mathias Vinsten Munk, Mathilde Hjort Bressum, Sigurd Agersnap og Brian Andersen – som skarpt, vedkommende og konstruktivt i fællesskab vendte forskellige dilemmaer ift. med inklusion i folkeskolen (med fokus på autistiske børn). Og lyttede til hinanden.
Det var præcis, hvad vi ønskede os af dette event – en fælles refleksion, hvor vi kunne gøre hinanden klogere. Det modsatte af at trække fronter skarpt op og kritisere. Tak for et par gode spørgsmål fra teltet (det var, hvad vi kunne nå) – og til fondens direktør Christina Grøntved for rammesætning.
Udvalgte pointer fra eventet:
💥 Mathias: Vigtigt at inklusion ikke ender som eksklusion. Det kan blive rigtig rigtig dyrt på den lange bane, hvis vi sparer på inklusionsbørnene.
💥 Mathilde: Vi har en stor opgave i kommunerne. Flere unge får diagnoser og flere mistrives. Vi skal heller ikke miste fokus på “de almene børn”.
💥 Brian: Skab generelt autismevenlige rammer i folkeskolen. Det har ALLE børn gavn af. Desuden: Husk, at ikke alle børn kan være i folkeskolen
💥 Sigurd: Der er brug for at tage et nationalt ansvar, hvis inklusion skal lykkes. Udfordringen lige nu er bl.a. at “inklusion” betyder een ting for lærerne på skolerne og noget andet for politikerne.
Sammen blev vi klogere.

“Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer…”
”Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer, fordi nogle gange kan jeg godt mærke, at jeg har brug for det, men kan ikke få mig selv til at spørge om det. Det er meget rart, at jeg ikke hele tiden selv skal sige,