Musik samler – i dag var vi samlet til årets forårskoncert på CfA 🎸

Band fra Center for Autisme iført nissehuer og julepyntede omgivelser. Musikerne smiler foran trommesæt og guitarer på en scene med lilla lys og juleguirlander.

– en dag fyldt med musik, nærvær og fællesskab. For os er musik ikke bare underholdning – det er et pædagogisk værktøj, vi bruger aktivt i arbejdet med autistiske mennesker.

Vi har elever og borgere med meget forskelligt funktionsniveau under samme tag, men musikken skaber en fælles ramme og mulighed for at deltage på egne præmisser. Musikken giver mulighed for at udtrykke sig, være en del af noget større og opbygge sociale relationer – med eller uden ord.

Musik som pædagogisk metode i arbejdet med autisme:
🎵 Skaber forudsigelighed og struktur: Musik er rytmisk og gentagende – det skaber tryghed og reducerer stress.
🎵 Understøtter nonverbal kommunikation: Musik giver plads til udtryk gennem lyd, mimik og bevægelse – også når sproget er svært.
🎵 Fremmer samarbejde: Musikalske aktiviteter kræver turtagning og opmærksomhed på hinanden.
🎵 Styrker relationer: Fælles musikoplevelser bygger bro og skaber samhørighed.

Tak til alle dygtige og engagerede elever, borgere og medarbejdere for at skabe et brag af en koncert 🤘

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »
LinkedIn

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,der begge netop er ansat som specialpædagogiske konsulent og VISO-specialist i rådgivningsafdelingen på Center for Autisme. Vi har travlt og det er derfor en stor fornøjelse at kunne styrke afdelingen med to stærke profiler. 🟢 Selv siger Julia:”Jeg er uddannet lærer med efteruddannelse i

Læs Mere »
LinkedIn

Kapacitet, javist – men kvaliteten skal følge med!

”Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) – stu er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse”– står der på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside En vellykket stu kræver mere end blot god vilje og engagement – den kræver faglighed og uddannelse. Hos Incita Center for

Læs Mere »
LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »