Det ser måske let ud – men det er alt andet end tilfældigt

En gruppe unge står på en træbro og går ombord på et vikingeskib ved Roskilde Fjord. Solen skinner, og spejlingen i vandet viser de ventende deltagere.

I fonden Center for Autisme arbejder vi blandt andet udfra TEACCH-metoden – en internationalt anerkendt tilgang udviklet ved University of North Carolina at Chapel Hill (se link i kommentarspor).

TEACCH-metoden er baseret på den antagelse at autister oplever og forstår verden på en anderledes måde. Metoden er baseret på en struktureret pædagogik, hvor genkendelighed, forudsigelighed og visualisering skaber trygge rammer.
Hovedprincipperne inkluderer:
¤ Strukturerede omgivelser for at minimere stress og angst
¤ Individuelt tilpassede læringsstrategier og læringsmiljøer
¤ Tydeliggørelse af daglige rutiner
¤Visuel understøttelse for at fremme forståelse og kommunikation

TEACCH-principperne anvendes flere steder hos os. Center for Autisme tilbyder indsatser og ydelser for mennesker med autisme på tværs af aldersgrupper og funktionsniveauer, samt for deres familier og fagfolk.

Hos os er brugen af TEACCH afhængig af den enkeltes udviklingstrin, kognitive funktioner og/eller kompetencer. Vi anvender alle dele af TEACCH-værktøjerne i dagligdagen; både de visuelle delredskaber, fx piktogrammer, farvekoder og dagsskemaer; men også de elementer af TEEACH, der omhandler struktureret verbal kommunikation, samt en genkendelig, forudsigelig og overskuelig struktur på dagen. Hos os er TEACCH ikke en behandlingsform, men en pædagogisk metode, der understøtter den enkeltes udvikling på egne præmisser – i alle faser af livet.

Områdechef for AVA og aut. psykolog Susanne Rysbjerg har skrevet en artikel om TEACCH (link i kommentarspor)

TEACCH er ikke et quick fix – men en pædagogisk tilgang, der virker, fordi den er gennemprøvet, fleksibel og tilpasses hver enkelt.
Der findes sjældent guick fixes på komplekse problemstillinger. Derfor har vi brug for kvalitet og specialistviden.

📸 FOTO: tak til Martin Bach Holst for et ægte pletskud

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »
LinkedIn

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,der begge netop er ansat som specialpædagogiske konsulent og VISO-specialist i rådgivningsafdelingen på Center for Autisme. Vi har travlt og det er derfor en stor fornøjelse at kunne styrke afdelingen med to stærke profiler. 🟢 Selv siger Julia:”Jeg er uddannet lærer med efteruddannelse i

Læs Mere »
LinkedIn

Kapacitet, javist – men kvaliteten skal følge med!

”Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) – stu er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse”– står der på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside En vellykket stu kræver mere end blot god vilje og engagement – den kræver faglighed og uddannelse. Hos Incita Center for

Læs Mere »
LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »