“Afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid” – har STU

“Afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid” – har STU (den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse). Det vidste vi godt, baseret på egne erfaringer fra Incitaskole Center for Autisme. Nu underbygges pointen af nyt casestudie, der viser, hvordan STU spiller en afgørende rolle for de unges deltagelse, tilhørsforhold og identitetsdannelse i overgangen til voksenlivet. På baggrund af et single-casestudie peger forfatterne Cecilie K. Moesby-Jensen og Inge Storgaard Bonfils (Professionshøjskolen Absalon og @Københavns Professionshøjskole) på, hvordan STU’en bidrager til at bringe eleverne i en position som lærende sociale deltagere, der er anerkendte samt aktivt deltagende og bidragende i skolens praksisfællesskab. Undersøgelsen peger herved på, hvordan uddannelsen kan spille en afgørende rolle i de unges udvikling og skabe et læringsrum, hvor de unge kan udvikle identitet, venskaber og prøve sig selv af i forskelle deltagelsespositioner.
Meget interessant læsning, find artiklen i kommentarsporet.

Følg mere med på vores LinkedIn.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

Ledige stillinger

Økonomimedarbejder med flair for IT 

Er du struktureret og har erfaring med økonomi? Trives du i en alsidig og til tider travl hverdag med flere forskellige opgaver? Har du teknisk forståelse? Så er denne stilling helt sikkert noget for dig.  Incita København søger en økonomimedarbejder, der ud over sin regnskabsmæssige kunnen har interesse og flair

Læs Mere »
LinkedIn

Ny stu-lov

Ny stu-lov = et skridt i retning af en mere inkluderende og responsiv uddannelsesstruktur for unge med særlige behov.Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse – stu – er en vital del af det danske uddannelsessystem, designet til at imødekomme behovene hos unge med særlige udfordringer. Denne uddannelsesform tjener som en bro til voksenlivet

Læs Mere »
LinkedIn

Casper & Spektret

“Det, der gjorde forskellen for mig, var at få mulighed for at være sammen med andre, der lignede mig. Altså ikke lignede helt præcist, men havde nogle af de samme udfordringer og overvejelser, som mig. Så følte jeg mig ikke så anderledes længere. Det betød også meget, at lærerne viste,

Læs Mere »