Autistiske voksne risikerer ikke at få den behandling og hjælp, de har brug for, hvis de har flere diagnoser end autisme. Det er en af konklusionerne i Janni Lund Christensens prisvindende speciale, hvor det også fremgår:
”Kommunerne må gerne afvise at betale for specialiseret psykologbehandling, da det er en sundhedsydelse. Sundhedsvæsenet kan så omvendt sige, at det er kommunerne, der skal hjælpe, da autismen går for at være et handicap. Når du er handicappet, så er det kommunen, der skal bevilge hjælp. Begge sektorer peger på hinanden og på lovgivningen. Det betyder, at mennesker med autisme og andre diagnoser kommer i klemme i systemet og ikke får hjælp,” fortæller Janni Lund Christensen.
Vi er stolte af alle vores dygtige medarbejdere – her Janni Lund Christensen, der i går var inviteret til at holde oplæg for nye kandidater i Socialt Arbejde ved The Department of Sociology and Social Work med udgangspunkt i netop ovenstående speciale.
I grundskolen med autisme
Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,