Flere og flere får en autismediagnose.

Flere og flere får en autismediagnose. “Siden introduktionen af ICD-10 i 1994 i Danmark er der sket en stor stigning i antallet af personer med en ASF-diagnose, hvor der i 2022 var 64.972 personer med ASF. Fra 2021 til 2022 steg antallet af personer med ASF med 5.709, hvilket i gennemsnit svarer til, at over 15 personer om dagen udredes for ASF. Der er ingen enstemmig forklaring på denne udvikling i forekomsten af ASF, men det skyldes med al sandsynlighed bedre diagnosticerings- og screeningmetoder, samt bedre uddannelse af fagpersoner” – denne og mange andre autisme-relevante opgørelser, kan du finde i Autismeforeningens nye rapport “Autisme i tal 2024” (find link i kommentarspor).

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »