“Har du mødt en autist, har du mødt en autist”

“Har du mødt en autist, har du mødt en autist” – sådan siger fagfolkene hos os. Det er selvfølgelig lidt forenklet, men pointen med talemåden er at understrege behovet for IKKE at generalisere og stereotypisere. Heldigvis er der de senere år generelt kommet mere fokus på neurodivergens, herunder autisme. Der findes mennesker med autisme med høj intelligens og eminent evne til detaljer og mønstergenkendelse – men der findes også alle mulige andre. Der findes fx autister med udviklingshæmning eller komorbiditet. Det er vigtigt at udbrede viden om hele feltet, om nuancerne og variationerne. I Center for Autisme arbejder vi for at udbrede viden og støtte mennesker med en autisme diagnose. Viden skaber forståelse. Forståelse er med til at gøre verden mere tolerant og inkluderende.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »