For mennesker med autisme beskriver det situationen, hvor en person bevidst tilpasser sin adfærd og kommunikation efter kontekst – for at ”passe bedre ind”. Maskering kan fx få den konsekvens, at en autisme-diagnose sent eller aldrig bliver stillet. I Center for Autisme arbejder vi for at udbrede viden om autisme for herved at bidrage til større forståelse for området og sikre at flere neurodivergente opnår at leve et aktivt og selvstændigt liv som en del af fællesskabet – på uddannelsen, på arbejdspladsen – i samfundet. Vores koordinator på AVA (Autisme, Viden, Aktivitet – et SEL§103/§104-tildbud) Lasse Stiholt Otto har skrevet en artikel om netop maskering. Find den i kommentarsporet og bliv klogere. hashtag#autisme hashtag#autism hashtag#asf
TEACCH metoden: en helhedsorienteret tilgang
Hvad er TEACCH, og hvordan hjælper metoden personer med autisme? Metodens oprindelse og videreudvikling TEACCH er en forkortelse for ”Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children” (på dansk: “Behandling og Undervisning af Autistiske og Kommunikationshandicappede Børn”). Metoden blev udviklet i 1970’erne ved University of North Carolina af Eric