Ikke bare opbevaring og underholdning, men progression og udvikling

Kollage med fire billeder af elever fra Center for Autisme i forskellige aktiviteter: digitalt arbejde ved computer, madlavning i køkken, deltagelse i Royal Run og musikundervisning med mikrofon og trommer.

Hvordan måler vi det?
Det spørgsmål er omdrejningspunktet for et igangværende udviklingsprojekt på vores tilbud AVA (Autisme, Viden, Aktivitet)  – et aktivitets- og samværstilbud (SEL§104/103) på Center for Autisme, hvor målgruppen er voksne autister tilkendt førtidspension.

📈 Vi udvikler et nyt progressionsmålingsværktøj, der skal sætte os i stand til systematisk at dokumentere borgernes udvikling inden for områder som:
* Social inklusion (fx deltagelse i fællesskaber, kommunikation, håndtering af komorbiditeter)
* Arbejdsfællesskab (fx arbejdsidentitet, struktur, samarbejde og motivation)
* En aktiv hverdag (fx fysisk aktivitet, transport, sundhed og nysgerrighed)
* Selvindsigt (fx impulskontrol, stressregulering, personlig hygiejne og evne til at modtage feedback)

Arbejdsgruppen består af medarbejdere og ledelse fra AVA, faciliteres af fondens kvalitetskonsulent og refererer til styregruppen for Evidens og dokumentation – ét af fondens seks strategiske indsatsområder.

Arbejdet tager afsæt i både Servicelovens formålsparagraf og AVAs egen mission, der handler om at alle har ret til at udvikle og udnytte deres potentiale – med fokus på struktur, tryghed, medskabelse og mening. Vi vil ikke nøjes med vedligehold. Målet er progression – også når det er i de helt små skridt.

💪 Vi ser det som lidt af et pionerarbejde. Vi oplever at denne målgruppe ofte bliver overset i udviklingen af dokumentationsværktøjer.

Når vi taler om kvalitet i vores tilbud, taler vi ikke kun om rammer – vi taler om udvikling, trivsel og deltagelse. Det skal kunne måles. Og nu arbejder vi på, hvordan.

📻 Stay tuned

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »