Ny stu-lov = et skridt i retning af en mere inkluderende og responsiv uddannelsesstruktur for unge med særlige behov.
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse – stu – er en vital del af det danske uddannelsessystem, designet til at imødekomme behovene hos unge med særlige udfordringer. Denne uddannelsesform tjener som en bro til voksenlivet for disse unge, idet den tilbyder dem færdigheder og kompetencer, der er nødvendige for at navigere i et komplekst samfund.
I maj 2022 annoncerede regeringen og et bredt flertal i The Danish Parliament – Folketinget en markant ændring i stu-lovgivningen. Denne nye lovgivning sigter bl.a. mod at give eleverne øgede rettigheder og større indflydelse på deres uddannelsesforløb. En sådan ændring er ikke kun et skridt i retning af en mere inkluderende og responsiv uddannelsesstruktur, den understreger også samfundets forpligtelse til at støtte unge med særlige behov. Den nye lovgivning repræsenterer et vigtigt skridt i retning af en mere retfærdig og inkluderende uddannelsespolitik.
Skoleleder Anja Clausenhashtag#Incitaskolen i Sydhavnen har skrevet om den nye stu-lov. Læs den her.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »