Tak til vores eminente panel Mathias Vinsten Munk, Mathilde Hjort Bressum, Sigurd Agersnap og Brian Andersen – som skarpt, vedkommende og konstruktivt i fællesskab vendte forskellige dilemmaer ift. med inklusion i folkeskolen (med fokus på autistiske børn). Og lyttede til hinanden.
Det var præcis, hvad vi ønskede os af dette event – en fælles refleksion, hvor vi kunne gøre hinanden klogere. Det modsatte af at trække fronter skarpt op og kritisere. Tak for et par gode spørgsmål fra teltet (det var, hvad vi kunne nå) – og til fondens direktør Christina Grøntved for rammesætning.

Udvalgte pointer fra eventet:

💥 Mathias: Vigtigt at inklusion ikke ender som eksklusion. Det kan blive rigtig rigtig dyrt på den lange bane, hvis vi sparer på inklusionsbørnene.
💥 Mathilde: Vi har en stor opgave i kommunerne. Flere unge får diagnoser og flere mistrives. Vi skal heller ikke miste fokus på “de almene børn”.
💥 Brian: Skab generelt autismevenlige rammer i folkeskolen. Det har ALLE børn gavn af. Desuden: Husk, at ikke alle børn kan være i folkeskolen
💥 Sigurd: Der er brug for at tage et nationalt ansvar, hvis inklusion skal lykkes. Udfordringen lige nu er bl.a. at “inklusion” betyder een ting for lærerne på skolerne og noget andet for politikerne.

Sammen blev vi klogere.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »