Trivsel, tryghed og tegninger i timerne.

Vi har netop gennemført trivselsundersøgelsen 2025 på Incitaskolen (stu) på Center for Autisme. Med en deltagelsesprocent på 95% af eleverne og et overvældende resultat.

Eleverne giver enestående input til den løbende kvalitetssikring og forbedring af undervisningsmiljø og livet på skolen. Eleverne repræsenterer et værdifuldt indefra-perperspektiv. I 2025 fremhæver eleverne:

# Eleverne oplever høj grad af fællesskab, forståelse og fleksibilitet
# Kontaktlærerordningen beskrives som en hjørnesten i deres trivsel
# Mange fremhæver det som noget positivt, at man må tegne i timerne – og være sig selv uden forklaringer.

Der er naturligvis også ting, vi kan gøre bedre, ifølge eleverne. Her peges på # støjende borde i klasselokalerne og
# bedre mulighed for at finde ro i de kreative aktiviteter

Trivselsundersøgelsen kombinerer spørgeskema og fokusgruppeinterviews – og giver et unikt indblik i, hvad der gør vores stu til et trygt og udviklende sted. Undersøgelsen gennemføres af fondens kvalitetskonsulent i samarbejde med personalet på skolen – og naturligvis de vigtigste: ELEVERNE.

Evidens og dokumentation er et af fondens seks strategiske indsatsområder. Den årlige trivselsundersøgelse på stu’en er en del af evidens-årshjulet.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »