Udendørslæring i fokus: Sådan styrker ‘Årstidernes Fag’ trivsel og læring for elever med autisme

Natur er godt for krop og sjæl – i Center for Autisme har “Årstidernes Fag” været fast på skoleskemaet i mange år. Et godt eksempel på at stu handler om andet end dét, der foregår inde i klasselokalet. Meget forskning peger på, at naturen har positive effekter på vores fysiske og mentale helbred. Det er påvist, at børn og unge der tilbringer tid i naturen eller i naturlige omgivelser bliver bedre motorisk, er mindre syge og har en bedre udvikling i forhold til indlæring, opmærksomhed, kropsforståelse og fantasi. Der er altså både fysiske, psykiske og sundhedsmæssige fordele ved at være ude. For vores specifikke målgruppe (unge med autisme) oplever vi, at faget giver eleverne mere ro og glæde. Eleverne oplever et særligt fællesskab på holdet og finder tryghed i det fælles tredje, det kan være omkring bålet, på strækmarchen, i æblelunden i eller andre steder vi befinder os sammen. Koordinator på Incitaskolen Center for Autisme Martin Bach Holst har skrevet en artikel om “Årstidernes fag” og hvordan vi bruger naturen i undervisningen. Læs artiklen her.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »
LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »