Udendørslæring i fokus: Sådan styrker ‘Årstidernes Fag’ trivsel og læring for elever med autisme

Natur er godt for krop og sjæl – i Center for Autisme har “Årstidernes Fag” været fast på skoleskemaet i mange år. Et godt eksempel på at stu handler om andet end dét, der foregår inde i klasselokalet. Meget forskning peger på, at naturen har positive effekter på vores fysiske og mentale helbred. Det er påvist, at børn og unge der tilbringer tid i naturen eller i naturlige omgivelser bliver bedre motorisk, er mindre syge og har en bedre udvikling i forhold til indlæring, opmærksomhed, kropsforståelse og fantasi. Der er altså både fysiske, psykiske og sundhedsmæssige fordele ved at være ude. For vores specifikke målgruppe (unge med autisme) oplever vi, at faget giver eleverne mere ro og glæde. Eleverne oplever et særligt fællesskab på holdet og finder tryghed i det fælles tredje, det kan være omkring bålet, på strækmarchen, i æblelunden i eller andre steder vi befinder os sammen. Koordinator på Incitaskolen Center for Autisme Martin Bach Holst har skrevet en artikel om “Årstidernes fag” og hvordan vi bruger naturen i undervisningen. Læs artiklen her.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

Ledige stillinger

Økonomimedarbejder med flair for IT 

Er du struktureret og har erfaring med økonomi? Trives du i en alsidig og til tider travl hverdag med flere forskellige opgaver? Har du teknisk forståelse? Så er denne stilling helt sikkert noget for dig.  Incita København søger en økonomimedarbejder, der ud over sin regnskabsmæssige kunnen har interesse og flair

Læs Mere »
LinkedIn

Ny stu-lov

Ny stu-lov = et skridt i retning af en mere inkluderende og responsiv uddannelsesstruktur for unge med særlige behov.Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse – stu – er en vital del af det danske uddannelsessystem, designet til at imødekomme behovene hos unge med særlige udfordringer. Denne uddannelsesform tjener som en bro til voksenlivet

Læs Mere »
LinkedIn

Casper & Spektret

“Det, der gjorde forskellen for mig, var at få mulighed for at være sammen med andre, der lignede mig. Altså ikke lignede helt præcist, men havde nogle af de samme udfordringer og overvejelser, som mig. Så følte jeg mig ikke så anderledes længere. Det betød også meget, at lærerne viste,

Læs Mere »