“Afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid” – har STU

“Afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid” – har STU (den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse). Det vidste vi godt, baseret på egne erfaringer fra Incitaskole Center for Autisme. Nu underbygges pointen af nyt casestudie, der viser, hvordan STU spiller en afgørende rolle for de unges deltagelse, tilhørsforhold og identitetsdannelse i overgangen til voksenlivet. På baggrund af et single-casestudie peger forfatterne Cecilie K. Moesby-Jensen og Inge Storgaard Bonfils (Professionshøjskolen Absalon og @Københavns Professionshøjskole) på, hvordan STU’en bidrager til at bringe eleverne i en position som lærende sociale deltagere, der er anerkendte samt aktivt deltagende og bidragende i skolens praksisfællesskab. Undersøgelsen peger herved på, hvordan uddannelsen kan spille en afgørende rolle i de unges udvikling og skabe et læringsrum, hvor de unge kan udvikle identitet, venskaber og prøve sig selv af i forskelle deltagelsespositioner.
Meget interessant læsning, find artiklen i kommentarsporet.

Følg mere med på vores LinkedIn.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

Ses vi til årets Folkemøde?

Hvordan skaber vi en folkeskole, der reelt inkluderer alle børn – også dem med autisme? Og hvordan får flere med handicap en reel chance på arbejdsmarkedet? Center for Autisme inviterer til vigtige samtaler på Folkemødet 2025 – om inklusion, beskæftigelse og mental trivsel. Vi er med i fire debatter og

Læs Mere »
LinkedIn

Hvad kan jeg blive efter endt stu?

Svaret er mangfoldigt, men en helt essentiel hjørnesten hos os – er praktikken. Vel at mærke en veltilrettelagt, individuelt tilpasset praktik med en solid forventningsafstemning mellem arbejdsgiver og kandidat. Læs om Johans praktik hos DSV – Global Transport and Logistics:Johan, en ung mand med autisme, er i praktik hos DSV

Læs Mere »
LinkedIn

Trivsel, tryghed og tegninger i timerne.

Vi har netop gennemført trivselsundersøgelsen 2025 på Incitaskolen (stu) på Center for Autisme. Med en deltagelsesprocent på 95% af eleverne og et overvældende resultat. Eleverne giver enestående input til den løbende kvalitetssikring og forbedring af undervisningsmiljø og livet på skolen. Eleverne repræsenterer et værdifuldt indefra-perperspektiv. I 2025 fremhæver eleverne: #

Læs Mere »
LinkedIn

Sammen om autisme = SIKON – Autismeforeningens kurser og konferencer 2025 ?

Sammen bliver vi klogere ved at dele viden og inspirere hinanden.SIKON 2025 er i gang og endnu engang har Autismeforeningen og det faglige programudvalg sammensat et aktuelt, vedkommende fagligt program i år under hovedtemaet: ”AUTISME +”Sidetemaerne er: ”Familiedynamik”, ”Skole & Uddannelse” og ”Beskæftigelse”. To af vores dygtige rådgivere fra Rådgivningsafdelingen

Læs Mere »