”Flere unge med psykiske lidelser og kognitive funktionsnedsættelser skal i job og uddannelse”

”Flere unge med psykiske lidelser og kognitive funktionsnedsættelser skal i job og uddannelse”, sådan lyder målsætningen fra Københavns Kommune. Seneste tal viser, at der i kommunen er 4.039 15-24 årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, svarende til 4,9% af de unge (2022-tal), I hele Danmark er der 43.115 unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, svarende til 3,5% af de unge. Hvis vi ser på gruppen af unge med handicap, er det omkring hver fjerde af de 16-29 årige, der ikke er i job eller uddannelse. Politikerne i København vedtog i 2018 en målsætning om at 90% af kommunens unge skal have gennemført en ungdomsuddannelse i 2030. Som led i at opnå den målsætning har Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen med beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens Kristian Lütken i spidsen inviteret en bred gruppe af organisationer indenfor, for i fællesskab af finde løsninger. De mange unge udenfor uddannelse og job er et vildt problem. Der er ingen lette løsninger. København gør det rigtige – at få mange perspektiver med i problemløsningen og dermed comitte mange parter til at være en del af løsningen. Det er stærkt. Tak for invitationen, Incita Center for Autisme bidrager meget gerne. Vi har et fælles ansvar for at få flere unge ind i fællesskabet.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

Low arousal teknikker og autisme
Forskning og viden

Low Arousal tilgangen: Håndtering af konflikter

Konflikter er en uundgåelig del af livet, men måden, vi håndterer dem på, har stor betydningfor udfaldet. Low Arousal er en metode til at minimere stress og angst i konfliktsituationerved at bevare roen og undgå eskalering. Metoden er særligt relevant i arbejdet medpersoner, der har autismespektrumforstyrrelser (ASF) eller andre kognitive

Læs Mere »
Autisme og arbejdsliv
Hvad er autisme?

Autisme og arbejdsliv: vejen til beskæftigelse 

Det danske arbejdsmarked oplever en historisk lav arbejdsløshed, men for mennesker med autisme er adgangen til beskæftigelse fortsat en stor udfordring. Mange autister har unikke kompetencer, som kan være værdifulde for virksomheder, men barrierer i jobsøgningsprocessen og på arbejdspladsen forhindrer ofte en vellykket integration. Denne artikel belyser de specifikke udfordringer,

Læs Mere »
Lærer underviser elever i klasseværelse på Incitaskolens stu
Faglig viden

Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) for unge med autisme

Stu for unge med autisme udgør en afgørende uddannelsesmulighed, der skaber en vital bromellem ungdoms- og voksenlivet. Dette skræddersyede treårige uddannelsesforløb tagerudgangspunkt i den enkeltes behov, interesser og udfordringer, hvilket giver unge med autismemulighed for at udvikle de personlige, sociale og faglige kompetencer, der er nødvendige for etså selvstændigt og

Læs Mere »
LinkedIn

Sammen om autisme ⭐

Tak til Autismeforeningen for at lægge vejen forbi idag til en rundtur og en “god snak” – vi fik drøftet stort og småt, herunder regeringens nye psykiatriplan og beskæftigelsesreform. Center for Autisme og Autismeforeningen har mange fælles dagsordener og mærkesager og én af dem vil vi sætte på agendaen på

Læs Mere »
LinkedIn

Center for Autisme interviewet af TV2

Inddrag målgruppen. Husk, at inddrage viden og perspektiver fra dem, det hele handler om, hér mennesker med autisme. Det gjorde TV 2 Danmark i dag, da de lagde vejen forbi og interviewede vores dygtige musiklærer Rune Steen i forbindelse med regeringens offentliggørelse af den nye psykiatriplan.Tak for det.

Læs Mere »
LinkedIn

🌟 Happy World Autism Awareness Day 🌟

2. april = Autismedag. Dagen er grundlagt af United Nations i 2007 og har til formål at skabe opmærksomhed og større viden om neurodiversitet og dermed fremme inklusion og lige rettigheder og muligheder for alle. I Center for Autisme bakker vi naturligvis op om autismedagen. Der er sket meget siden

Læs Mere »