”Flere unge med psykiske lidelser og kognitive funktionsnedsættelser skal i job og uddannelse”

”Flere unge med psykiske lidelser og kognitive funktionsnedsættelser skal i job og uddannelse”, sådan lyder målsætningen fra Københavns Kommune. Seneste tal viser, at der i kommunen er 4.039 15-24 årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, svarende til 4,9% af de unge (2022-tal), I hele Danmark er der 43.115 unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, svarende til 3,5% af de unge. Hvis vi ser på gruppen af unge med handicap, er det omkring hver fjerde af de 16-29 årige, der ikke er i job eller uddannelse. Politikerne i København vedtog i 2018 en målsætning om at 90% af kommunens unge skal have gennemført en ungdomsuddannelse i 2030. Som led i at opnå den målsætning har Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen med beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens Kristian Lütken i spidsen inviteret en bred gruppe af organisationer indenfor, for i fællesskab af finde løsninger. De mange unge udenfor uddannelse og job er et vildt problem. Der er ingen lette løsninger. København gør det rigtige – at få mange perspektiver med i problemløsningen og dermed comitte mange parter til at være en del af løsningen. Det er stærkt. Tak for invitationen, Incita Center for Autisme bidrager meget gerne. Vi har et fælles ansvar for at få flere unge ind i fællesskabet.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og SELEKTIV MUTISME

Mange mennesker med autisme oplever udfordringer med at udtrykke sig i sociale sammenhænge. For nogle viser det sig som selektiv mutisme, hvor personen er i stand til at tale, men ikke gør det i bestemte situationer eller sammenhænge. 💡 For at skabe større forståelse for og viden om emnet samt

Læs Mere »
En gruppe elever for undervisning på Center for Autismes stu.
Faglig viden

Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes

Læs Mere »
LinkedIn

“USA kan lære noget af det her” 🙌

– tak til Herlev Bladet for en flot reportage med en fængende overskrift fra vores valg-arrangement i Center for Autisme i anledningen af Kommunalvalget hashtag#KV25 Thomas Frederiksen(link til artikel i kommentarspor) Der er overordnet to årsager til, at vi prioriterer at invitere til valgmøde: #1 For at give en stemme

Læs Mere »
LinkedIn

🌹 Besøg af borgmester Marco Damgaard

Stor tak til Herlev Kommunes borgmester Marco Damgaard (A) der i går lagde vejen forbi Center for Autisme i Herlev. Det var første gang borgmesteren besøgte centret – og det vakte stor positiv opmærksomhed hos os. Borgmesteren fik en rundtur og en god snak – og fik også lejlighed til

Læs Mere »