Hvordan måler vi det?
Det spørgsmål er omdrejningspunktet for et igangværende udviklingsprojekt på vores tilbud AVA (Autisme, Viden, Aktivitet) – et aktivitets- og samværstilbud (SEL§104/103) på Center for Autisme, hvor målgruppen er voksne autister tilkendt førtidspension.
📈 Vi udvikler et nyt progressionsmålingsværktøj, der skal sætte os i stand til systematisk at dokumentere borgernes udvikling inden for områder som:
* Social inklusion (fx deltagelse i fællesskaber, kommunikation, håndtering af komorbiditeter)
* Arbejdsfællesskab (fx arbejdsidentitet, struktur, samarbejde og motivation)
* En aktiv hverdag (fx fysisk aktivitet, transport, sundhed og nysgerrighed)
* Selvindsigt (fx impulskontrol, stressregulering, personlig hygiejne og evne til at modtage feedback)
Arbejdsgruppen består af medarbejdere og ledelse fra AVA, faciliteres af fondens kvalitetskonsulent og refererer til styregruppen for Evidens og dokumentation – ét af fondens seks strategiske indsatsområder.
Arbejdet tager afsæt i både Servicelovens formålsparagraf og AVAs egen mission, der handler om at alle har ret til at udvikle og udnytte deres potentiale – med fokus på struktur, tryghed, medskabelse og mening. Vi vil ikke nøjes med vedligehold. Målet er progression – også når det er i de helt små skridt.
💪 Vi ser det som lidt af et pionerarbejde. Vi oplever at denne målgruppe ofte bliver overset i udviklingen af dokumentationsværktøjer.
Når vi taler om kvalitet i vores tilbud, taler vi ikke kun om rammer – vi taler om udvikling, trivsel og deltagelse. Det skal kunne måles. Og nu arbejder vi på, hvordan.
📻 Stay tuned
TEACCH metoden: en helhedsorienteret tilgang
Hvad er TEACCH, og hvordan hjælper metoden personer med autisme? Metodens oprindelse og videreudvikling TEACCH er en forkortelse for ”Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children” (på dansk: “Behandling og Undervisning af Autistiske og Kommunikationshandicappede Børn”). Metoden blev udviklet i 1970’erne ved University of North Carolina af Eric