Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer

Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer
– er også en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu)

“At udvikle sociale kompetencer er en kontinuerlig proces, der kræver en tryg og understøttende ramme. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne bliver en del af et ungdomsmiljø, hvor de kan udvikle venskaber og sociale relationer. Små klassemiljøer, faste grupper og strukturerede sociale aktiviteter understøtter denne proces”
udtaler skoleleder og aut. psykolog Kathrine Egelund Christensen, der har skrevet en artikel om netop dette (link i kommentarsporet).

Netop relationsopbygning er en central del af undervisningen på stu’en i Center for Autisme & Incita. Gennem dialogbaserede læringsforløb, samarbejdsøvelser og sociale træningsprogrammer styrkes elevernes evne til at aflæse sociale signaler, kommunikere effektivt og løse konflikter konstruktivt. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne får de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.

Fællesskab opbygges ikke kun i skolen, men også uden for undervisningstiden. Incitaskolerne understøtter elevernes sociale bånd gennem organiserede fritidsaktiviteter og skaber muligheder for, at eleverne kan videreføre deres relationer uden for skolen.

Og der ér brug for en ungdomsuddannelse på særlige vilkår. Fx er mange af vores elever senmodne, dvs. mere umodne end jævnaldrende, og har brug for støtte til at opbygge og indgå i konstruktive nære relationer.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

Nyheder

Center for Autisme: Vores historie og mission

Tre årtiers engagement for mennesker med autisme Center for Autisme, stadig en afgørende aktør indenfor autismeområdet, blev stiftet i 1994 og har i dag mere end 30års erfaring med specialiserede indsatser målrettet mennesker med autismespektrumforstyrrelser. Vi er en erhvervsdrivende fond med et socialt formål, som gennem årene har udviklet os

Læs Mere »
LinkedIn

👨‍🏭 👨‍💼 På job med autisme.

Det danske arbejdsmarked oplever en historisk lav arbejdsløshed, men for nogle mennesker med autisme kan adgangen til beskæftigelse fortsat være en stor udfordring. Mange autister har unikke kompetencer, som kan være værdifulde for virksomheder, men barrierer i jobsøgningsprocessen og på arbejdspladsen forhindrer desværre ofte en vellykket rekruttering og fastholdelse. Derudover

Læs Mere »
LinkedIn

Tak. Bare tak.

Tak til vores eminente panel Mathias Vinsten Munk, Mathilde Hjort Bressum, Sigurd Agersnap og Brian Andersen – som skarpt, vedkommende og konstruktivt i fællesskab vendte forskellige dilemmaer ift. med inklusion i folkeskolen (med fokus på autistiske børn). Og lyttede til hinanden.Det var præcis, hvad vi ønskede os af dette event

Læs Mere »
Arrangementer

Temaaften: Autisme og traumebevidst tilgang 24.09

Vi er stolte af at kunne introducere vores næste temaaften hvor vi sætter fokus på sammenhængen mellem autisme og traumetilstande. Alle er velkommmen til temaaftenen, men vi gør opmærksom på, at særligt del 2 vil være målrettet fagprofesionelle. Af hensyn til pladser og forplejning må du meget gerne give besked

Læs Mere »