Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer

Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer
– er også en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu)

“At udvikle sociale kompetencer er en kontinuerlig proces, der kræver en tryg og understøttende ramme. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne bliver en del af et ungdomsmiljø, hvor de kan udvikle venskaber og sociale relationer. Små klassemiljøer, faste grupper og strukturerede sociale aktiviteter understøtter denne proces”
udtaler skoleleder og aut. psykolog Kathrine Egelund Christensen, der har skrevet en artikel om netop dette (link i kommentarsporet).

Netop relationsopbygning er en central del af undervisningen på stu’en i Center for Autisme & Incita. Gennem dialogbaserede læringsforløb, samarbejdsøvelser og sociale træningsprogrammer styrkes elevernes evne til at aflæse sociale signaler, kommunikere effektivt og løse konflikter konstruktivt. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne får de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.

Fællesskab opbygges ikke kun i skolen, men også uden for undervisningstiden. Incitaskolerne understøtter elevernes sociale bånd gennem organiserede fritidsaktiviteter og skaber muligheder for, at eleverne kan videreføre deres relationer uden for skolen.

Og der ér brug for en ungdomsuddannelse på særlige vilkår. Fx er mange af vores elever senmodne, dvs. mere umodne end jævnaldrende, og har brug for støtte til at opbygge og indgå i konstruktive nære relationer.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »
LinkedIn

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,der begge netop er ansat som specialpædagogiske konsulent og VISO-specialist i rådgivningsafdelingen på Center for Autisme. Vi har travlt og det er derfor en stor fornøjelse at kunne styrke afdelingen med to stærke profiler. 🟢 Selv siger Julia:”Jeg er uddannet lærer med efteruddannelse i

Læs Mere »
LinkedIn

Kapacitet, javist – men kvaliteten skal følge med!

”Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) – stu er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse”– står der på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside En vellykket stu kræver mere end blot god vilje og engagement – den kræver faglighed og uddannelse. Hos Incita Center for

Læs Mere »
LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »