Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer

Social trivsel og netværk, at skabe stærke relationer
– er også en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu)

“At udvikle sociale kompetencer er en kontinuerlig proces, der kræver en tryg og understøttende ramme. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne bliver en del af et ungdomsmiljø, hvor de kan udvikle venskaber og sociale relationer. Små klassemiljøer, faste grupper og strukturerede sociale aktiviteter understøtter denne proces”
udtaler skoleleder og aut. psykolog Kathrine Egelund Christensen, der har skrevet en artikel om netop dette (link i kommentarsporet).

Netop relationsopbygning er en central del af undervisningen på stu’en i Center for Autisme & Incita. Gennem dialogbaserede læringsforløb, samarbejdsøvelser og sociale træningsprogrammer styrkes elevernes evne til at aflæse sociale signaler, kommunikere effektivt og løse konflikter konstruktivt. Incitaskolernes tilgang til fællesskab sikrer, at eleverne får de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.

Fællesskab opbygges ikke kun i skolen, men også uden for undervisningstiden. Incitaskolerne understøtter elevernes sociale bånd gennem organiserede fritidsaktiviteter og skaber muligheder for, at eleverne kan videreføre deres relationer uden for skolen.

Og der ér brug for en ungdomsuddannelse på særlige vilkår. Fx er mange af vores elever senmodne, dvs. mere umodne end jævnaldrende, og har brug for støtte til at opbygge og indgå i konstruktive nære relationer.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

Ses vi til årets Folkemøde?

Hvordan skaber vi en folkeskole, der reelt inkluderer alle børn – også dem med autisme? Og hvordan får flere med handicap en reel chance på arbejdsmarkedet? Center for Autisme inviterer til vigtige samtaler på Folkemødet 2025 – om inklusion, beskæftigelse og mental trivsel. Vi er med i fire debatter og

Læs Mere »
LinkedIn

Hvad kan jeg blive efter endt stu?

Svaret er mangfoldigt, men en helt essentiel hjørnesten hos os – er praktikken. Vel at mærke en veltilrettelagt, individuelt tilpasset praktik med en solid forventningsafstemning mellem arbejdsgiver og kandidat. Læs om Johans praktik hos DSV – Global Transport and Logistics:Johan, en ung mand med autisme, er i praktik hos DSV

Læs Mere »
LinkedIn

Trivsel, tryghed og tegninger i timerne.

Vi har netop gennemført trivselsundersøgelsen 2025 på Incitaskolen (stu) på Center for Autisme. Med en deltagelsesprocent på 95% af eleverne og et overvældende resultat. Eleverne giver enestående input til den løbende kvalitetssikring og forbedring af undervisningsmiljø og livet på skolen. Eleverne repræsenterer et værdifuldt indefra-perperspektiv. I 2025 fremhæver eleverne: #

Læs Mere »
LinkedIn

Sammen om autisme = SIKON – Autismeforeningens kurser og konferencer 2025 ?

Sammen bliver vi klogere ved at dele viden og inspirere hinanden.SIKON 2025 er i gang og endnu engang har Autismeforeningen og det faglige programudvalg sammensat et aktuelt, vedkommende fagligt program i år under hovedtemaet: ”AUTISME +”Sidetemaerne er: ”Familiedynamik”, ”Skole & Uddannelse” og ”Beskæftigelse”. To af vores dygtige rådgivere fra Rådgivningsafdelingen

Læs Mere »