Uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme.

Uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme. Hos Center for Autisme ser vi desværre ofte unge og voksne, som har meget dårlige skole-erfaringer med i bagagen. Det er naturligvis hårdt at være vidne til og være i som pårørende. Vores dygtige medarbejder, specialpædagogisk rådgiver og VISO-specialist Rikke Agerbæk har netop skrevet en artikel, der reflekterer over forældres muligheder for at støtte deres barn med autisme i uddannelsessystemet og giver samtidig nogle anbefalinger til, hvordan du bedst støtter dit barn. Baseret på mange års erfaring som specialist på området, giver Rikke bl.a. input til til at forbedre kommunikationen med skolen:
* Forberedelse før møder: Lav en liste over de emner, du ønsker at diskutere, og vær specifik omkring dine bekymringer og forslag.
* Åben dialog: Vær ærlig om dit barns styrker og udfordringer og dine egne bekymringer og vær åben for lærernes feedback og forslag.
* Løbende opfølgning: Aftal faste tidspunkter for opfølgende møder for at evaluere fremskridt og justere planer efter behov.
* Hold ikke kun møder, når der er udfordringer, men også når tingene går godt og der er en anledning til at forstærke alt det positive.

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

Ses vi til årets Folkemøde?

Hvordan skaber vi en folkeskole, der reelt inkluderer alle børn – også dem med autisme? Og hvordan får flere med handicap en reel chance på arbejdsmarkedet? Center for Autisme inviterer til vigtige samtaler på Folkemødet 2025 – om inklusion, beskæftigelse og mental trivsel. Vi er med i fire debatter og

Læs Mere »
LinkedIn

Hvad kan jeg blive efter endt stu?

Svaret er mangfoldigt, men en helt essentiel hjørnesten hos os – er praktikken. Vel at mærke en veltilrettelagt, individuelt tilpasset praktik med en solid forventningsafstemning mellem arbejdsgiver og kandidat. Læs om Johans praktik hos DSV – Global Transport and Logistics:Johan, en ung mand med autisme, er i praktik hos DSV

Læs Mere »
LinkedIn

Trivsel, tryghed og tegninger i timerne.

Vi har netop gennemført trivselsundersøgelsen 2025 på Incitaskolen (stu) på Center for Autisme. Med en deltagelsesprocent på 95% af eleverne og et overvældende resultat. Eleverne giver enestående input til den løbende kvalitetssikring og forbedring af undervisningsmiljø og livet på skolen. Eleverne repræsenterer et værdifuldt indefra-perperspektiv. I 2025 fremhæver eleverne: #

Læs Mere »
LinkedIn

Sammen om autisme = SIKON – Autismeforeningens kurser og konferencer 2025 ?

Sammen bliver vi klogere ved at dele viden og inspirere hinanden.SIKON 2025 er i gang og endnu engang har Autismeforeningen og det faglige programudvalg sammensat et aktuelt, vedkommende fagligt program i år under hovedtemaet: ”AUTISME +”Sidetemaerne er: ”Familiedynamik”, ”Skole & Uddannelse” og ”Beskæftigelse”. To af vores dygtige rådgivere fra Rådgivningsafdelingen

Læs Mere »