Uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme. Hos Center for Autisme ser vi desværre ofte unge og voksne, som har meget dårlige skole-erfaringer med i bagagen. Det er naturligvis hårdt at være vidne til og være i som pårørende. Vores dygtige medarbejder, specialpædagogisk rådgiver og VISO-specialist Rikke Agerbæk har netop skrevet en artikel, der reflekterer over forældres muligheder for at støtte deres barn med autisme i uddannelsessystemet og giver samtidig nogle anbefalinger til, hvordan du bedst støtter dit barn. Baseret på mange års erfaring som specialist på området, giver Rikke bl.a. input til til at forbedre kommunikationen med skolen:
* Forberedelse før møder: Lav en liste over de emner, du ønsker at diskutere, og vær specifik omkring dine bekymringer og forslag.
* Åben dialog: Vær ærlig om dit barns styrker og udfordringer og dine egne bekymringer og vær åben for lærernes feedback og forslag.
* Løbende opfølgning: Aftal faste tidspunkter for opfølgende møder for at evaluere fremskridt og justere planer efter behov.
* Hold ikke kun møder, når der er udfordringer, men også når tingene går godt og der er en anledning til at forstærke alt det positive.
Bliver autistiske voksne udsat for diskrimination, når der er usikkerhed om sektoransvaret mellem social- og sundhedssektoren?
Det er en af vores dygtige rådgivere, specialpædagogisk konsulent og VISO-specialist Janni Lund Christensen, inviteret til at tale om i morgen på Syddansk Universitet – University of Southern Denmark, når Dansk Netværk for Autismeforskere mødes. Tak til SDU for invitationen. Det er så meningsskabende at forskere og praktikere mødes og