Det ser måske let ud – men det er alt andet end tilfældigt

I fonden Center for Autisme arbejder vi blandt andet udfra TEACCH-metoden – en internationalt anerkendt tilgang udviklet ved University of North Carolina at Chapel Hill (se link i kommentarspor).

TEACCH-metoden er baseret på den antagelse at autister oplever og forstår verden på en anderledes måde. Metoden er baseret på en struktureret pædagogik, hvor genkendelighed, forudsigelighed og visualisering skaber trygge rammer.
Hovedprincipperne inkluderer:
¤ Strukturerede omgivelser for at minimere stress og angst
¤ Individuelt tilpassede læringsstrategier og læringsmiljøer
¤ Tydeliggørelse af daglige rutiner
¤Visuel understøttelse for at fremme forståelse og kommunikation

TEACCH-principperne anvendes flere steder hos os. Center for Autisme tilbyder indsatser og ydelser for mennesker med autisme på tværs af aldersgrupper og funktionsniveauer, samt for deres familier og fagfolk.

Hos os er brugen af TEACCH afhængig af den enkeltes udviklingstrin, kognitive funktioner og/eller kompetencer. Vi anvender alle dele af TEACCH-værktøjerne i dagligdagen; både de visuelle delredskaber, fx piktogrammer, farvekoder og dagsskemaer; men også de elementer af TEEACH, der omhandler struktureret verbal kommunikation, samt en genkendelig, forudsigelig og overskuelig struktur på dagen. Hos os er TEACCH ikke en behandlingsform, men en pædagogisk metode, der understøtter den enkeltes udvikling på egne præmisser – i alle faser af livet.

Områdechef for AVA og aut. psykolog Susanne Rysbjerg har skrevet en artikel om TEACCH (link i kommentarspor)

TEACCH er ikke et quick fix – men en pædagogisk tilgang, der virker, fordi den er gennemprøvet, fleksibel og tilpasses hver enkelt.
Der findes sjældent guick fixes på komplekse problemstillinger. Derfor har vi brug for kvalitet og specialistviden.

📸 FOTO: tak til Martin Bach Holst for et ægte pletskud

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

Det ser måske let ud – men det er alt andet end tilfældigt

I fonden Center for Autisme arbejder vi blandt andet udfra TEACCH-metoden – en internationalt anerkendt tilgang udviklet ved University of North Carolina at Chapel Hill (se link i kommentarspor). TEACCH-metoden er baseret på den antagelse at autister oplever og forstår verden på en anderledes måde. Metoden er baseret på en

Læs Mere »
LinkedIn

🙌 Årsdag i Selveje Danmark 2025 🙌

Den 18.-19. september blev der afholdt årsdag i Selveje Danmark i Aarhus – med et vigtigt og evigt aktuelt, overordnet tema:At balancere hensynet til FORMÅL og til ØKONOMI som selvejende. Tak til medlemmerne for genvalg af vores adm. direktør Christina Grøntved, fonden Incita & Center for Autisme, til bestyrelsen i

Læs Mere »
LinkedIn

🌞 Det ser skønt ud …

… og det er det også, men det kræver nøje planlægning. I dag var hashtag#Frilandsmuseet målet, da de gode mennesker fra hashtag#AVA skulle på tur. AVA (Autisme, Viden, Aktivitet) er et tilbud om beskyttet beskæftigelse og samværstilbud SEL §104 §103 for mennesker med autisme. Brugerne i AVA har autisme og

Læs Mere »
LinkedIn

🌞 Kig forbi og få en god snak om stu –

med områdechef Kathrine Egelund Christensen, områdechef Anja Clausen og daglig leder Martin Bach Holst stu Center for Autisme og stu Incita Sydhavn er på hashtag#Specialkompasset onsdag d. 17/9 og torsdag d. 18/9. Vi glæder os til at møde kollegaer, samarbejdspartnere, forældre og ikke mindst nysgerrige unge og kommende elever. Vi

Læs Mere »
Faglig viden

TEACCH metoden: en helhedsorienteret tilgang

Hvad er TEACCH, og hvordan hjælper metoden personer med autisme? Metodens oprindelse og videreudvikling TEACCH er en forkortelse for ”Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children” (på dansk: “Behandling og Undervisning af Autistiske og Kommunikationshandicappede Børn”). Metoden blev udviklet i 1970’erne ved University of North Carolina af Eric

Læs Mere »