Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet.
For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser, hvilket kan spille en stor rolle ift. koncentration og stressregulering i løbet af en skoledag. Fx kan lyden af lysstofrør eller skarpt lys virke distraherende og i nogle tilfælde endda smertefuldt. Lugte fra kantine, sløjdlokale eller idrætshal kan være forstyrrende i en grad, der gør det umuligt at fokusere. Fysisk kontakt i trange rum eller i frikvarterer kan være ubehageligt og medføre, at børnene trækker sig fra sociale sammenhænge.
Skolelivet og uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme. Hos Center for Autisme ser vi desværre alt for ofte børn og unge, som har meget dårlige skole-erfaringer med i bagagen. Det er naturligvis hårdt at være vidne til og være i som pårørende
Vores dygtige lærer @Dorte Gaardsøe fra stu Center for Autisme, Herlev, har skrevet en artikel, der beskriver nogle af de faktorer, som kan påvirke skolehverdagen for børn med autisme og giver samtidig konkrete bud på fokusområder og indsatser, som kan være med til at give det enkelte barn et meningsfyldt skoleliv med trivsel og udvikling. Dorte har mange års erfaring som lærer og er specialiseret i at undervise neurodivergente børn og unge.
💡 (link til Dortes artikel i kommentarspor) 💡
Fonden Center for Autisme har siden 1994 arbejdet for at udbrede viden om autisme og arbejde for at flere autistiske mennesker får et aktivt, selvstændigt liv som del af et fællesskab. Det gør vi gennem vores daglige virke på Centret (stu, samværs- og aktivitetstilbud, rådgivningsforløb og beskæftigelsesindsatser) – OG det gør vi ved at udbrede viden om autisme. Fordi viden fremmer forståelsen.
I grundskolen med autisme
Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,