“Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer…”

Portrætfoto af en mand med kort hår og skæg, der smiler venligt mod kameraet. Billedet er taget i sort-hvid og har en blød baggrund.

”Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer, fordi nogle gange kan jeg godt mærke, at jeg har brug for det, men kan ikke få mig selv til at spørge om det. Det er meget rart, at jeg ikke hele tiden selv skal sige, nu har jeg brug for det, for så bliver det først i sidste øjeblik, så nu kan jeg i stedet nå at tage en masse ting i opløbet.”
– sagde en elev på vores stu

På mandag slår vi dørene op for et nyt skoleår på vores stu. Lige nu suser personalet rundt og gør klar til på mandag. Vi glæder os til at byde nye og gamle elever velkommen.

stu står som bekendt for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse og er et treårigt, individuelt tilpasset forløb for unge med særlige behov. Hos Center for Autisme er stu’en (ikke overraskende) målrettet unge med autisme. Som en del af elevernes faglige, sociale og personlige udvikling indgår også demokratisk dannelse og medbestemmelse.
Her spiller elevrådet en central rolle.

Elevrådet er med til at styrke de unge menneskers oplevelse af medindflydelse og at blive taget alvorligt som aktive deltagere i eget liv og i fællesskabet. Hos os fungerer elevrådet som en platform for unge, hvor de kan udtrykke ønsker, stille spørgsmål og få konkret indflydelse på skolens liv og udvikling.

At elevrådsarbejdet er vigtigt for de unge, bliver også bekræftet i projektet  “stu – Vejen til deltagelse” fra SUMH – Sammenslutningen af Unge med Handicap, der viser, at unge kan og vil tage del i demokratiet, hvis de får chancen (link i kommentarspor)

Daglig leder Martin Bach Holst har skrevet om elevrådsarbejdet hos stu Center for Autisme (link til artiklen i kommentarspor)

📚 🌞 Vi GLÆDER os til et nyt friskt skoleår med faglighed, fællesskab og demokratisk dannelse

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »
LinkedIn

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,der begge netop er ansat som specialpædagogiske konsulent og VISO-specialist i rådgivningsafdelingen på Center for Autisme. Vi har travlt og det er derfor en stor fornøjelse at kunne styrke afdelingen med to stærke profiler. 🟢 Selv siger Julia:”Jeg er uddannet lærer med efteruddannelse i

Læs Mere »
LinkedIn

Kapacitet, javist – men kvaliteten skal følge med!

”Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) – stu er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse”– står der på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside En vellykket stu kræver mere end blot god vilje og engagement – den kræver faglighed og uddannelse. Hos Incita Center for

Læs Mere »
LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »