“Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer…”

”Jeg kan godt lide, at der er en tvungen ugentlig snak med min kontaktlærer, fordi nogle gange kan jeg godt mærke, at jeg har brug for det, men kan ikke få mig selv til at spørge om det. Det er meget rart, at jeg ikke hele tiden selv skal sige, nu har jeg brug for det, for så bliver det først i sidste øjeblik, så nu kan jeg i stedet nå at tage en masse ting i opløbet.”
– sagde en elev på vores stu

På mandag slår vi dørene op for et nyt skoleår på vores stu. Lige nu suser personalet rundt og gør klar til på mandag. Vi glæder os til at byde nye og gamle elever velkommen.

stu står som bekendt for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse og er et treårigt, individuelt tilpasset forløb for unge med særlige behov. Hos Center for Autisme er stu’en (ikke overraskende) målrettet unge med autisme. Som en del af elevernes faglige, sociale og personlige udvikling indgår også demokratisk dannelse og medbestemmelse.
Her spiller elevrådet en central rolle.

Elevrådet er med til at styrke de unge menneskers oplevelse af medindflydelse og at blive taget alvorligt som aktive deltagere i eget liv og i fællesskabet. Hos os fungerer elevrådet som en platform for unge, hvor de kan udtrykke ønsker, stille spørgsmål og få konkret indflydelse på skolens liv og udvikling.

At elevrådsarbejdet er vigtigt for de unge, bliver også bekræftet i projektet  “stu – Vejen til deltagelse” fra SUMH – Sammenslutningen af Unge med Handicap, der viser, at unge kan og vil tage del i demokratiet, hvis de får chancen (link i kommentarspor)

Daglig leder Martin Bach Holst har skrevet om elevrådsarbejdet hos stu Center for Autisme (link til artiklen i kommentarspor)

📚 🌞 Vi GLÆDER os til et nyt friskt skoleår med faglighed, fællesskab og demokratisk dannelse

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

TEACCH metoden: en helhedsorienteret tilgang

Hvad er TEACCH, og hvordan hjælper metoden personer med autisme? Metodens oprindelse og videreudvikling TEACCH er en forkortelse for ”Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children” (på dansk: “Behandling og Undervisning af Autistiske og Kommunikationshandicappede Børn”). Metoden blev udviklet i 1970’erne ved University of North Carolina af Eric

Læs Mere »
LinkedIn

Nyt forskningsprojekt er en realitet. Yes! 🙌

Temaet er: Autisme, køn og arbejdspladsinklusion Det er de dygtige forskere Mikkel Bo Madsen og Monrad, Merete fra Aalborg University, der har styrepinden og Incita Center for Autisme er med som central part i projektet sammen med Autismeforeningen, en lang række arbejdspladser, samt Mariagerfjord Kommune, Silkeborg Kommune og Varde Kommune.

Læs Mere »
LinkedIn

Hvad har Heaven & Hellfire, Reptilicus og Spektrum band tilfælles?

Svar: De er alle tre bands fra Center for autisme 🎸 Musik fylder meget på CfA og det er også derfor, vi kan mønstre en hel stribe bands indenfor forskellige genre (mest heavy og rock). Bandmedlemmerne består af dygtige musikere, rekrutteret blandt elever, borgere og brugere. Nogle bands har eksisteret i

Læs Mere »
Arrangementer

Temaaften: Overgangen fra ung til voksen med Inge Louv 29/10

Vi er stolte af at kunne introducere vores næste temaaften med socialrådgiver Inge Louv, der vil sætte fokus på lovgivningen og de udfordringer, som familier, unge og fagfolk står overfor i overgangen fra ung til voksen. Der vil være plads til spørgsmål undervejs. Af hensyn til pladser og forplejningen skal

Læs Mere »
LinkedIn

Nyt skoleår 📚 Vi er klar.

stu Center for Autisme i Herlev har i dag budt velkommen til nye og gamle elever og det tegner allerede til at blive (endnu) et great skoleår (som de unge nok selv ville sige). Luften sitrer af spænding og forventninger hos både elever og lærere. stu på Center for Autisme i

Læs Mere »