”Min søn fylder snart 18 år, hvordan kan vi støtte ham fremadrettet – Skal det være som bisidder, partsrepræsentant eller i et værgemål?”
”Hvordan kan vi sikre os, at de ændringer, der kommer brat ved en 18års fødselsdag, er forberedt, så støtten ikke falder væk uden at være erstattet af en anden støtte?”
”Hvad hvis den unge ikke ønsker støtte?”
Det var nogle af de emner, som mere end 60 pårørende, autister og fagpersoner var mødt op for at høre om i onsdags, da Center for Autisme havde inviteret til faglig temaaften om netop ”overgang fra barn til voksen” ved dygtige socialrådgiver og handicapkonsulent Inge Louv
Luften sitrede af paragraffer og der blev stillet rigtig mange gode spørgsmål.
💡 Anbefaling fra Inge Louv:
“Hvis den unge ikke har været involveret i egen sagsbehandling i løbet af sin opvækst, så kan overgangen til voksenlivet blive ekstra overrumplende for både forældre og ung. Det er vigtigt i løbet af barnets opvækst, løbende at inddrage og spørge barnet (jf. Barnets lov), så der kan ske en løbende, passende dannelse og forberedelse ift. at blive 18 år og stå med fuld myndighed i eget liv”
Overgangen fra ung til voksen kan være en stor udfordring for såvel familien som kommunen, når unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne nærmer sig voksen tilværelsen.
Hos fonden Center for Autisme arbejder vi med mange mennesker som netop befinder sig i livsfasen mellem barn og voksen. Det gør vi på vores stu, i rådgivningsafdelingen, i vores samværstilbud og i beskæftigelsesindsatserne. Uanset, hvor den unge autist er tilknyttet, er muligheden for at få den rette hjælp og støtte ofte essentiel for at komme godt videre i voksenlivet.
👏 STOR TAK til Inge Louv for et relevant og vedkommende oplæg.
👏 STOR TAK til alle jer, der lagde vejen forbi hos os i Herlev til et stuvende fuldt tema-arrangement (vi talte til mere end 60 fremmødte – og vi havde venteliste).
👏 STOR TAK til Velliv Foreningen, som har doneret penge og dermed givet os mulighed for at afholde (gratis) autismefaglige temaaftner med interne og eksterne autismeeksperter.
🌟 NB!! Kommende temarrangementer (gratis):
🪐 I november sætter vi fokus på ”autisme og selektiv mutisme”
🪐 I december ”autisme og angst” (arrangementet finder sted i Aarhus).
Hold øje med vores hjemmeside (link i kommentarspor)
Tilmelding nødvendig.
Autisme i grundskolen: Udfordringer og muligheder
Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) kan påvirke børns skolegang negativt, hvis der ikke er fokus på den enkelte elevs autismespecifikke udfordringer. Børn med autisme har brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes
 
 
 
 
 
