– en dag fyldt med musik, nærvær og fællesskab. For os er musik ikke bare underholdning – det er et pædagogisk værktøj, vi bruger aktivt i arbejdet med autistiske mennesker.
Vi har elever og borgere med meget forskelligt funktionsniveau under samme tag, men musikken skaber en fælles ramme og mulighed for at deltage på egne præmisser. Musikken giver mulighed for at udtrykke sig, være en del af noget større og opbygge sociale relationer – med eller uden ord.
Musik som pædagogisk metode i arbejdet med autisme:
🎵 Skaber forudsigelighed og struktur: Musik er rytmisk og gentagende – det skaber tryghed og reducerer stress.
🎵 Understøtter nonverbal kommunikation: Musik giver plads til udtryk gennem lyd, mimik og bevægelse – også når sproget er svært.
🎵 Fremmer samarbejde: Musikalske aktiviteter kræver turtagning og opmærksomhed på hinanden.
🎵 Styrker relationer: Fælles musikoplevelser bygger bro og skaber samhørighed.
Tak til alle dygtige og engagerede elever, borgere og medarbejdere for at skabe et brag af en koncert 🤘

Ikke bare opbevaring og underholdning, men progression og udvikling
Hvordan måler vi det?Det spørgsmål er omdrejningspunktet for et igangværende udviklingsprojekt på vores tilbud AVA (Autisme, Viden, Aktivitet) – et aktivitets- og samværstilbud (SEL§104/103) på Center for Autisme, hvor målgruppen er voksne autister tilkendt førtidspension. 📈 Vi udvikler et nyt progressionsmålingsværktøj, der skal sætte os i stand til systematisk at