På job med autisme.


Det danske arbejdsmarked oplever en historisk lav arbejdsløshed, men for nogle mennesker med autisme kan adgangen til beskæftigelse fortsat være en stor udfordring. Mange autister har unikke kompetencer, som kan være værdifulde for virksomheder, men barrierer i jobsøgningsprocessen og på arbejdspladsen forhindrer desværre ofte en vellykket rekruttering og fastholdelse. Derudover oplever vi, at der fortsat florerer stereotypiske forestillinger om ”hvad en autist kan”. Lad os slå fast: Mange autister ER gode til IT og tal. OG mange autister er gode til alt muligt andet!

🙀 Udfordringer:
Mennesker med autisme har generelt sværere ved at finde og fastholde et job sammenlignet med neurotypikere (“neurotypisk” = neurologisk ”normalt fungerende”, som flertallet af mennesker). Undersøgelser viser, at beskæftigelsesgraden for personer med autisme er markant lavere, ofte mellem 10-15 procent lavere, selv blandt dem med gode faglige kvalifikationer.

En af de primære udfordringer er manglen på tilpassede arbejdsvilkår. Mange moderne arbejdspladser kræver stor fleksibilitet, social interaktion og evnen til at håndtere flere opgaver på samme tid. Disse krav kan være svære for personer med autisme.

Derudover kan sanseforstyrrelser udgøre en barriere. Støjende kontormiljøer, uforudsigelige arbejdsgange og sociale forventninger kan medføre stress og udmattelse for autister, hvilket gør det svært at fungere optimalt i traditionelle ansættelsesforhold.

Mange arbejdsgivere mangler desuden viden om autisme og kan derfor fejltolke autistiske personers adfærd – eksempelvis at de undgår small talk eller har en meget direkte kommunikationsform. Dette kan resultere i misforståelser og vanskeligheder i samarbejdet med kolleger og ledelse.

😺 Muligheder:
Til trods for de udfordringer, der eksisterer, kan personer med autisme også have en række unikke styrker, som kan være en stor fordel på arbejdsmarkedet.

Den enkelte autist kan besidde en exceptionel evne til at fokusere på detaljer og have en udpræget analytisk tilgang til problemløsning. De er ofte meget systematiske, præcise og arbejder grundigt med deres opgaver. Derudover kan de have en høj grad af loyalitet og stabilitet på arbejdspladsen, hvilket betyder lav personaleomsætning.

Center for Autisme arbejder for at udbrede viden om autisme – og dermed skabe bedre muligheder for at autistiske mennesker integreres i fællesskaber – fx på arbejdsmarkedet.

Områdechef for AVA, aut. psykolog Susanne Rysbjerg har skrevet en artikel om de specifikke udfordringer, personer med autisme støder på i arbejdslivet og hvordan vi arbejder med at overkomme disse (link i kommentarspor).

AVA (Autisme, Viden, Aktivitet) er et tilbud om beskyttet beskæftigelse og samværstilbud SEL §103, §104 for mennesker med autisme)

Følg mere med på vores LinkedIn

FLERE NYHEDER

LinkedIn

AUTISME og ANGST

Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst. Oplæg med Christina Sommer, psykologisk konsulent og sociolog med mange års erfaring med autistiske børn, unge og voksne, deres pårørende og fagfolk omkring.

Læs Mere »
LinkedIn

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,

Velkommen til Annette Clifforth & Julia Skov,der begge netop er ansat som specialpædagogiske konsulent og VISO-specialist i rådgivningsafdelingen på Center for Autisme. Vi har travlt og det er derfor en stor fornøjelse at kunne styrke afdelingen med to stærke profiler. 🟢 Selv siger Julia:”Jeg er uddannet lærer med efteruddannelse i

Læs Mere »
LinkedIn

Kapacitet, javist – men kvaliteten skal følge med!

”Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) – stu er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse”– står der på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside En vellykket stu kræver mere end blot god vilje og engagement – den kræver faglighed og uddannelse. Hos Incita Center for

Læs Mere »
LinkedIn

I grundskolen med autisme

Børn med autisme har tit brug for særlige målrettede pædagogiske indsatser i løbet af deres skoleliv, og det kan have store konsekvenser for både indlæring og trivsel, hvis der ikke ydes den rette støtte allerede fra starten af skolelivet. For eksempel bliver mange børn med autisme udfordret på deres sanser,

Læs Mere »
LinkedIn

”Vi ses til Skive”

– siger man i autismekredse. Og det er der en god grund til. Skivekonferencen er en international autismekonference, der afholdes årligt og tiltrækker fagfolk fra ind- og udland. Skivekonferencen afholdes og faciliteres af Fonden Samrådet. Igen i år blev vi blæst tilbage af det eminente program med vedkommende, interessante oplæg

Læs Mere »