Tak til vores eminente panel Mathias Vinsten Munk, Mathilde Hjort Bressum, Sigurd Agersnap og Brian Andersen – som skarpt, vedkommende og konstruktivt i fællesskab vendte forskellige dilemmaer ift. med inklusion i folkeskolen (med fokus på autistiske børn). Og lyttede til hinanden.
Det var præcis, hvad vi ønskede os af dette event – en fælles refleksion, hvor vi kunne gøre hinanden klogere. Det modsatte af at trække fronter skarpt op og kritisere. Tak for et par gode spørgsmål fra teltet (det var, hvad vi kunne nå) – og til fondens direktør Christina Grøntved for rammesætning.
Udvalgte pointer fra eventet:
💥 Mathias: Vigtigt at inklusion ikke ender som eksklusion. Det kan blive rigtig rigtig dyrt på den lange bane, hvis vi sparer på inklusionsbørnene.
💥 Mathilde: Vi har en stor opgave i kommunerne. Flere unge får diagnoser og flere mistrives. Vi skal heller ikke miste fokus på “de almene børn”.
💥 Brian: Skab generelt autismevenlige rammer i folkeskolen. Det har ALLE børn gavn af. Desuden: Husk, at ikke alle børn kan være i folkeskolen
💥 Sigurd: Der er brug for at tage et nationalt ansvar, hvis inklusion skal lykkes. Udfordringen lige nu er bl.a. at “inklusion” betyder een ting for lærerne på skolerne og noget andet for politikerne.
Sammen blev vi klogere.

Ikke bare opbevaring og underholdning, men progression og udvikling
Hvordan måler vi det?Det spørgsmål er omdrejningspunktet for et igangværende udviklingsprojekt på vores tilbud AVA (Autisme, Viden, Aktivitet) – et aktivitets- og samværstilbud (SEL§104/103) på Center for Autisme, hvor målgruppen er voksne autister tilkendt førtidspension. 📈 Vi udvikler et nyt progressionsmålingsværktøj, der skal sætte os i stand til systematisk at