Tak til vores eminente panel Mathias Vinsten Munk, Mathilde Hjort Bressum, Sigurd Agersnap og Brian Andersen – som skarpt, vedkommende og konstruktivt i fællesskab vendte forskellige dilemmaer ift. med inklusion i folkeskolen (med fokus på autistiske børn). Og lyttede til hinanden.
Det var præcis, hvad vi ønskede os af dette event – en fælles refleksion, hvor vi kunne gøre hinanden klogere. Det modsatte af at trække fronter skarpt op og kritisere. Tak for et par gode spørgsmål fra teltet (det var, hvad vi kunne nå) – og til fondens direktør Christina Grøntved for rammesætning.
Udvalgte pointer fra eventet:
💥 Mathias: Vigtigt at inklusion ikke ender som eksklusion. Det kan blive rigtig rigtig dyrt på den lange bane, hvis vi sparer på inklusionsbørnene.
💥 Mathilde: Vi har en stor opgave i kommunerne. Flere unge får diagnoser og flere mistrives. Vi skal heller ikke miste fokus på “de almene børn”.
💥 Brian: Skab generelt autismevenlige rammer i folkeskolen. Det har ALLE børn gavn af. Desuden: Husk, at ikke alle børn kan være i folkeskolen
💥 Sigurd: Der er brug for at tage et nationalt ansvar, hvis inklusion skal lykkes. Udfordringen lige nu er bl.a. at “inklusion” betyder een ting for lærerne på skolerne og noget andet for politikerne.
Sammen blev vi klogere.
 
”Mit barn, som har svær autisme, bliver snart myndig, skal hun så selv stå for kontakten med kommunen? Det kan hun ikke”
”Min søn fylder snart 18 år, hvordan kan vi støtte ham fremadrettet – Skal det være som bisidder, partsrepræsentant eller i et værgemål?” ”Hvordan kan vi sikre os, at de ændringer, der kommer brat ved en 18års fødselsdag, er forberedt, så støtten ikke falder væk uden at være erstattet af
 
 
 
 
 
 
